6 Aralık 2012 Perşembe

Dizel Jeneratör



Kısaca mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çeviren elektrik makineleridir.
Ana bileşenleri;
1-  Tahrik kaynağı dizel motor.
2-  Elektrik makinesi alternatör.
3-  Kumanda panosu.
4-  Kuvvet panosu.
5-  Mekanik birleştirme elamanları.

DİZEL MOTORLARDA KLASİK MOTORLARA GÖRE OLMASI GEREKEN FARKLI ÖZELLİKLER
Dizel  a) yakıt pompası regülatöre sahip olmalı.(mekanik, elektronik veya hidrolik): Motor devrindeki değişim direkt olarak frekansı etkileyeceğinden, frekans metre veya takometre ile devir değişikliklerini izlemek mümkün olacaktır. Frekans metresi veya takometre olmayan bir grupta zaman içinde motor devrinin düşmesi fark edilemez.

n=devir(d/d), 2p=kutup sayısı, f=frekans(Hz) olmak üzere devir  n=120f / 2p formülü ile ifade edilir.
Frekans ile devrin arasındaki doğrusal ilişki bu formülde açıkça görülmektedir.
Devirin etiket değerinden daha düşük olması halinde voltajın nominal değerde tutulması, voltaj regülatörünün fazladan ikaz akımı geçirmesi ile mümkün olacaktır. Voltaj regülatörünün büyük akım geçirmesi , alternatörün ikaz sargılarının hasar görmesine neden olur.

Bazı hallerde voltaj regülatörünün fazla akım geçirmesi , voltajın sabit tutulmasına yetmez ve voltajda düşmeler meydana gelebilir. Sanayide iş makinelerinin tahrikinde kullanılan asenkron motorlarının momenti gerilimin karesi ile doğru orantılıdır. Dolayısıyla gerilimin düşmesi ise büyük moment kayıpları oluşturur.

Motor devrinin düşmesi ile frekans da düşecektir. Bunun sonucunda alternatörün beslediği iş makinelerinin devirleri de frekans ile doğru orantılı düşecektir.
Dizel Jeneratör motorunun mazot pompasında regülatör olması gerekir. Regülatör  sayesinde ani yük değişimlerinde devir sabit tutulur. Alternatör etiketinde belirtilen nominal yükteki devirdir. Dizele akuple edilen alternatörün boşta çalışma esnasında mekanik regülatörlü motorlarda devir , etiket üzerindeki belirtilen devirden %4,5 fazlasına ayarlanmalıdır. Bunun için alternatör frekansını 52 Hz’ye ayarlamak gerekir. Bu , BS 649 A2 sınıfı dizel hız regülatörünün değerine karşılık gelir.  Frekansı boşta 52 Hz. ayarlanan alternatör tam yüklendiğinde frekansı 50 Hz. olur. İşletme esnasında devri hiç bir zaman alternatör etiketindeki değerden aşağı olmamalıdır.

Elektronik ve hidrolik regülatörlerde boştaki devir 50 hz olarak ayarlanır çünkü mekanik regülatörler gibi yüke göre değer kaybetmeyecek ve yükte de boş tada 50 hz olacaktır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder