Dizel Jeneratör Nedir?
Kısaca mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çeviren elektrik
makineleridir.
Ana bileşenleri;
1- Tahrik kaynağı
dizel motor.
2- Elektrik makinesi
alternatör.
3- Kumanda panosu.
4- Kuvvet panosu.
5- Mekanik
birleştirme elamanları.
DİZEL MOTORLARDA KLASİK MOTORLARA GÖRE OLMASI GEREKEN FARKLI
ÖZELLİKLER
Dizel a) yakıt
pompası regülatöre sahip olmalı.(mekanik, elektronik veya hidrolik): Motor
devrindeki değişim direkt olarak frekansı etkileyeceğinden, frekans metre veya
takometre ile devir değişikliklerini izlemek mümkün olacaktır. Frekans metresi
veya takometre olmayan bir grupta zaman içinde motor devrinin düşmesi fark
edilemez.
n=devir(d/d), 2p=kutup sayısı, f=frekans(Hz) olmak üzere
devir n=120f / 2p formülü ile ifade edilir.
Frekans ile devrin arasındaki doğrusal ilişki bu formülde
açıkça görülmektedir.
Devirin etiket değerinden daha düşük olması halinde voltajın
nominal değerde tutulması, voltaj regülatörünün fazladan ikaz akımı geçirmesi
ile mümkün olacaktır. Voltaj regülatörünün büyük akım geçirmesi , alternatörün
ikaz sargılarının hasar görmesine neden olur.
Bazı hallerde voltaj regülatörünün fazla akım geçirmesi ,
voltajın sabit tutulmasına yetmez ve voltajda düşmeler meydana gelebilir.
Sanayide iş makinelerinin tahrikinde kullanılan asenkron motorlarının momenti
gerilimin karesi ile doğru orantılıdır. Dolayısıyla gerilimin düşmesi ise büyük
moment kayıpları oluşturur.
Motor devrinin düşmesi ile frekans da düşecektir. Bunun
sonucunda alternatörün beslediği iş makinelerinin devirleri de frekans ile
doğru orantılı düşecektir.
Dizel Jeneratör motorunun mazot pompasında regülatör olması gerekir.
Regülatör sayesinde ani yük
değişimlerinde devir sabit tutulur. Alternatör etiketinde belirtilen nominal
yükteki devirdir. Dizele akuple edilen alternatörün boşta çalışma esnasında
mekanik regülatörlü motorlarda devir , etiket üzerindeki belirtilen devirden
%4,5 fazlasına ayarlanmalıdır. Bunun için alternatör frekansını 52 Hz’ye
ayarlamak gerekir. Bu , BS 649 A2 sınıfı dizel hız regülatörünün değerine
karşılık gelir. Frekansı boşta 52 Hz.
ayarlanan alternatör tam yüklendiğinde frekansı 50 Hz. olur. İşletme esnasında
devri hiç bir zaman alternatör etiketindeki değerden aşağı olmamalıdır.
Elektronik ve hidrolik regülatörlerde boştaki devir 50 hz
olarak ayarlanır çünkü mekanik regülatörler gibi yüke göre değer kaybetmeyecek
ve yükte de boş tada 50 hz olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder